Hepburn's Hollywood

Hepburn's Hollywood

Némaság (Silence) - Megszólalni a csönd után...

2017. március 17. - Kata SWL

Már egy ideje nem írtam kirtikát,pedig lett volna miről,de Scorsese új filmje mellett nem tudok elmenni.

A Némaságot 30 éve tervezi adaptálni a rendező,de eddig nem érezte késznek rá magát, vagy az idő nem volt megfelelő. Szerintem nagyon jót tett ez a több évnyi érlelés a filmnek, Larraín Jackie-éhez tudnám hasonlítani, ami szintén a rendező régóta délelgetett gyermeke volt. A gondos előkészület mindkét film esetében meglátszik, mivel remek a vágás, az operatőri munka,a hangulat,minden precíz,pontos,minden passzol,kockáról kockára összerakott.

A film erősen indít,Liam Neeson próbatétele,megtörtsége tökéletesen megágyaz a cselekménynek. A történet a 17. századi Japánban játszódik,ahova két jezsuita szerzetes (Andrew Garfield és Adam Driver) a legnagyobb keresztényüldözés ideje alatt érkezik, hogy felkutassák mentorukat, Ferreira atyát (Liam Neeson), akiről az a hír járja, hogy térítő útja során megtagadta a hitét,de a két fiatal nem hajlandó hinni a kétes forrásból származó pletykáknak.

A film hangulata szürke,borongós, ködös, nincsenek kellemes képek az ázsai táj vagy kúltúra szépségeiről,csak a sötét Japánt kapjuk meg. A két szerzetes több faluban is ellátja papi teendőjét, ugyanis az inkvizíció minden papot megölt,emiatt a  bujdosó japán keresztények Messiásként fogadják őket. Garfield alakítása már itt is kiemelkedő. Mivel az inkvizítorok pénzzel igyekeznek megtörni az embereket és rábírni őket a katolikusok jelentésére,Rodrigues és Garupe atyához és "gyülekezetükhöz" is eljutnak. Itt szembesülnek először azzal, hogy nem a vallás titkos gyakorlása az igazi szenvedés és gyötrelem ezeknek az emberenek, hanem ami a hitbeli meggyőződésük miatt vár rájuk. Ennek ellenére a szerzetesek hite nem rendül meg, és habár szörnyűlködve nézik a kivégzéseket,Isten dicsőségéért halnak meg az áldozatok. Akiknek a száma egyre csak nő...

A film nagyon nehéz kérdéseket vet fel. Scorsese most kicsit sem szórakoztat,nem a látványra megy rá,sokkal inkább a mondanivalóra, a nézőt akarja gondolkodásra bírni. Előre közlöm: habár Scorsese katolikus, ez a film nem a katolikus egyházat,vagy vallást támadja/boncolgatja,sokkal széleskörűbb a téma,amit átfog.

Rodrigues atya az inkvizítorok kezére jutva folyamatos emberi és hitbeli megpróbáltatásokon megy keresztül. Habár a film elején nagyon szimpatikus a karaktere, egy idő után felvetődik az emberben a kérdés,amikor többek halálát nézi tehetetlenül végig,holott az ő kezében van a megoldás: ez tényleg a hitbeli meggyőződés,a vasakarat,a néma Istenben való feltétlen bizalom,akiben már ő is kételkedni kezd- vagy bálványimádás? Hol a határ a hit és a realitás között? Minden ártatlan japán ember Isten dicsőségéért hal meg,majd a Paradicsomba kerül és ezért ez így "helyes"?! A hit az első? Mikor KELL felülírnia a racionális látásmódnak és a humanizmusnak a hitet? Ezek azok a kérdések,amik nem vetődnek fel a szerzetesben,de bennem annál inkább. És épp' ezért nem a katolikus vallás,hanem maga a hit (legyen az spirituális,vallási,bármilyen) áll a film középpontjában.

Habár a kereszténység,Jézus és az anyaszentegyház a dominánsabb,Scorsese rendkívül elegáns és fair módon  a másik oldalt is megmutatja. Rodrigues atya és az inkvizítor/kormányzó közötti beszélgetések tükrözik ezt a legjobban: a katolikus papok csak a saját vallásukat látják,azt kántálják, nem vesznek tudomást az országban már meglévő vallásról,és a nyelvről sem (ahogy azt a szerzetes a film alatt többször is megkapja,mivel nem beszél japánul,"persze hogy nem,mivel ők csak tanítani,tanulni nem akarnak"). Emiatt a japánok érvei is teljesen helytállnak, a történet,amit az idős inkvizítor elmesél a szerzetesnek és az ezalatt lezajló beszélgetés tökéletesen igazolja és érthetővé teszi az ő álláspontjukat is. Valamint egy jó nagyon pofont,kritikát is ad, hiszen minden vallás csak a saját istenében/isteneiben,a saját dogmájában,a saját történetében hisz, a többi vallás felé, sőt, a világ felé sem nyit. (Szerencsére ez napjainkban javulóban van,a filmet a Vatikánban is levetítették november végén,Scorsese pedig a mű alapjául szolgáló könyvet szintén ismerő Ferenc pápával is találkozott, aki nagyon sokat tesz annak érdekében,hogy a keresztény egyház felvilágosultabb,21. századibb legyen.)

Liam Neesont keveset látjuk a vásznon, de az a kevés idő talán a film legfontosabb pár jelenete. Újabb kérdéseket vet fel, és megválaszolja tanítványa magának feltett,kétkedő kérdéseit is,sőt,továbbmegyek: szó szerint az arcába mondja az igazságot, azt,hogy mi a fentebb,általam feltett kérdésekre a válasz. És ezen a ponton a film (ha eddig nem tette meg),igazán földhöz vág. Számomra Neeson jelenetei a legfajsúlyosabbak, nagyon régen volt filmben pár mondat annyira erős,mint az övéi. Annak ellenére,hogy Garfield nagyot alakít, nálam Neeson kb. összesen 15-20 perces jelenléte vitte a prímet.

Összességében Scorsese csodálatosat alkotott. Sokaknak nem fog tetszeni a Némaság, unalmasnak fogják tartani,vagy szimplán nem fogják érteni, vagy ha mégis,nem fogják tudni hova tenni a mondanivalót, a kérdéseket és a válaszokat. Nem tucatfilm,az biztos,nem meglepő,hogy az Akadémia hozzá sem nyúlt...Nem minden film lehet a Wall Street farkasa.

Habár nagyon nehéz, komoly témát és kérdéseket feszegető film, számomra Scorsese egyik legnagyobb alkotása, annak ellenére,hogy még mindig nem tudom eldönteni,hogy igazán szerettem-e vagy sem, a zsenialitása megkérdőjelezhetetlen. A téma mindig aktuális lesz, a hit,a vallás, ezeknek a korlátai még ma is sok konfliktusnak a forrása és régen is a legtöbb háború,és rengeteg ember halálának fő oka volt...

Aki szereti Scorsese munkásságát, vagy csak szeretne kicsit mást, mélyebbet,elgondolkodtatóbbat látni, esetleg érdeklik a hittel kapcsolatos kérdések,nézze meg mindenképp',veszíteni garantáltan nem fog vele, mivel a film nem ítélkezik a vallás felett,csak kérdéseket tesz fel és néha válaszol is.

9/10

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hepburnshollywood.blog.hu/api/trackback/id/tr9212343929

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Haloperidol 2017.03.17. 17:05:52

Posztoló, következetesen kevered a "keresztény" és a "katolikus" fogalmakat, a kettő nem ugyanaz.

"Hol a határ a hit és a realitás között?"
A realitás minden, amit a kezeddel meg tudsz fogni, műszerekkel meg tudsz mérni, kísérletekkel bebizonyítani. Minden, ami ezen túl van, az a hit világa, például, hogy hiszel abban, amit Krisztus mondott. "Aki megvall engem az emberek előtt, azt én is megvallom majd Mennyei Atyám előtt". Rengeteg közel-keleti keresztény ember szenved most is vértanúságot az iszlám terroristák kezei között.

Minden ártatlan japán ember Isten dicsőségéért hal meg,majd a Paradicsomba kerül és ezért ez így "helyes"?!

Krisztus is vértanúságot szenvedett bűntelenül, ártatlanul, minden emberért. A 12 apostolból 10 (Júdás és János kivételével) vértanúságot szenvedett hitéért. Ezek a japán emberek megértették ezt az áldozatát és készek voltak őt követni a menyországba. Nem hinném, hogy ők értelmetlennek vagy helytelennek látták volna ezt az áldozatot, különben nyilván megtagadták volna hitüket.

"A hit az első? Mikor KELL felülírnia a racionális látásmódnak és a humanizmusnak a hitet?"
Nyilván kérdés itt, hogy kinek mit jelent a hite. Ha valakinek nem igazán jelent sokat az Istenben, Krisztusban való hit, nyilván még az üldöztetést sem várja meg, hanem visszatér a racionális látásmódhoz.

"Valamint egy jó nagyon pofont,kritikát is ad, hiszen minden vallás csak a saját istenében/isteneiben,a saját dogmájában, a saját történetében hisz, a többi vallás felé, sőt, a világ felé sem nyit."

A vallásokat arra találták ki, hogy az élet nagy kérdéseire választ adjon. Ha lenne egy "vallás", ami azt mondja, hogy "hihetsz az A istenben, de az is oké, ha a B vagy a C istenben hiszel, a lényeg, hogy buli legyen!" akkor annak mi értelme lenne?

A mai kor emberei pontosan az értékrelativizálás miatt olyan bizonytalanok és van ez a rengeteg pszichés problémájuk, mert nincsen világos útmutatásuk az élet nagy kérdéseivel kapcsolatban, mint pl. hogy "mi a célja az életemnek?", vagy "hogyan lehetek boldog?" vagy "hogyan tudom elviselni ezt a rengeteg nehézséget és szörnyűséget, ami az élettel jár" vagy "mi lesz velem, ha meghalok?".

Ilyen iszonyatosan fontos kérdésekre nem lehet bizonytalan válaszokat adni, mert akkor szart sem ér az egész, bizonytalan választ mindenki tud adni! Minden vallás, a keresztény vallás is teljesen egyértelmű választ ad az összes ilyen kérdésre. Az más dolog, hogy mindig rengeteg ember volt és van, aki ezeket nem érti vagy akarja érteni.
Sajnos úgy látszik, kedves posztoló, te sem nagyon érted ezeket...

Kata SWL · smokingbarrels.blog.hu 2017.03.18. 01:08:19

@Haloperidol: Kedves Haloperidol! Láttad a filmet? A válaszaid alapján nem,ha mégis, akkor pontosan érthetted a filmben feltett kérdéseket és válaszokat is,amiket a film adott rájuk. Itt,a kirtikában nyílván a válaszok azért nem szerepelnek, mert egy kritika célja nem a "poén lelövése".
A film az általad kiragadott kérdésekkel foglalkozik,nem az én tisztem megválaszolni őket,Scorsese és általa a film ezt megteszi.
A határ kérdése a hit és a realitás között, az inkvizíció általi halál helyeslése és szinte a végletekig való tétlen nézése,amit a szerzetes a filmben tesz,mind okkal vetődik fel,ugyanis ahogy a filmben is elhangzik,sokan nem a vallás miatt halnak meg,többször megtagadták már Jézust, de az inkizítorok azzal próbálják a papokat megtörni,hogy ok nélkül ölik a japán hívőket.Emellett a filmben elhangzik,hogy a szerzetes nem Jézus, nem azzal válik jobbá,hogy tétlenül nézi a sok halált,hanem hogy segít rajtuk,ha az ő kezében van a megoldás, és itt csakis az ő kezében van.
A "pofont ad" rész: a Japánba érkező papokat nem érdekli az ottani vallás, a buddhizmus,sem a nyelv,ami többször is elhangzik. Itthon sokan felháborodnak,amikor egyes vallások hittérítői megállítják őket az utcán,sőt lakásokba csöngetnek be azzal a céllal,hogy megtérítsék őket. Én is így vagyok ezzel,zavar, hiszen én sem megyek hozzájuk,hogy "figyi,legyél már római katolikus". Mi mit szólnánk ha hirtelen elkezdenének mindenre tekintet nélkül egy másik vallásra téríteni minket? De nem is részletezem tovább, nagyon messzire eveztem. A film nem ad bizonytalan válaszokat,de van olyan,amit a nézőre bíz.
Nézd meg a filmet! Mint fentebb említettem,nem az én tisztem ezeket megválaszolni,amit nem is tettem meg,ezért nem tudod megítélni,hogy én mennyire értem vagy nem értem a válaszokat. De a vallás is mindig megújul, bizonyos szabályok fellazulnak,mások teljesen eltűnnek (ez Ferenc pápa enciklikáin,beszédein stb. tökéletesen látható), mert nem biztos,hogy azok a válaszok,amik eddig voltak,azok a helyesek.

Túlélő ... 2017.03.18. 10:36:50

Iszonyú sok türelem kell ennek a filmnek a végignézéséhez. De voltaképpen egészen jó. ... Azért főleg olyanok nézzék meg, akiket érdekel a történelem. (Mások lekaparják az arcukat a 150. perc környékére.) :)))

Kata SWL · smokingbarrels.blog.hu 2017.03.18. 14:29:52

@Túlélő ...: Én nem untam egyetlen percét sem,bár ehhez hozzátartozik,hogy én nagyon vártam,nagyon kíváncsi is voltam rá. De sajnos nem lesz egy bluckbuster film,az biztos... :( Kíváncsi vagyok,hogy milyen nézettséget fog produkálni a hétvégén,bár nem sok jóra számítok... :/

Túlélő ... 2017.03.18. 20:08:39

@Kata SWL: Igen ez egy különleges téma. Én nagy történelemrajongó vagyok, úgyhogy érdekesnek találtam a filmet. Ugyanakkor édesapám, aki gépészmérnök, a 130. percben ki akart menni a filmről, annyira unta már. Alig bírtam visszatartani. Szegénynek nagyon nagy megpróbáltatás volt a majd 3 órát végigülni. Aki nem rajong a XVII. századért (azon belül is a középkori Japánért) - ami azért valljuk meg elég marginális és speciális területe a történelemnek - annak meglehetősen unalmas az egész!

Kata SWL · smokingbarrels.blog.hu 2017.03.18. 22:57:11

@Túlélő ...: Én a párommal néztem meg,ő villamosmérnök,de nem unatkozott alatta. A középkori Japánról nem sokat tudtam, és habár történelemszerető vagyok, ebben a filmben a történelmet tekintve nekem abszolút sem katarzis,sőt,igazából semmi nem volt,mivel a történelem szükségszerűen része a sztorinak, de a mondanivalója nem a törénelmi eseményekben van közvetelenül. Igazából ha nem adaptáció lenne,és emiatt nem lenne úgymond "kötött" a hely és az idő,bármikor bármelyik másik 2 vallással,és ezáltal más országban fel lehetne a témát dolgozni. Az biztos,hogy van egy olyan része a filmnek,amikor kicsit laposabb a cselekményét tekintve, de utána már a vége felé közeledik, amit azért eléggé megéri megvárni Liam Neeson és a végkifejlet miatt... :) Aki nem ül be rá,annak azt hiszem nem a történelemmel, vagy magával Japánnal,annak a történelmével van baja, inkább szimplán nem érdekli/untatja maga a téma. Sokan azt hiszik,hogy ez csak egy a kereszténységet mocskoló v. dícsérő film.amiben Liam Neeson Jézus (?)... :D

Coix 2017.03.19. 15:38:30

@Haloperidol:
A te pszichés problémáidra vajon mi lehet a magyarázat? Szeretnék egyértelmű választ, ilyen fontos kérdésekre nem lehet bizonytalan válaszokat adni.
süti beállítások módosítása